Als je Facebook-advertenties gebruikt, is er één belangrijke tool die je meteen moet gebruiken om het meeste uit jouw budget voor sociale advertenties te halen: de Facebook-pixel. Lees er alles over in dit artikel.
Wat is een Facebook Pixel, hoe werkt het, hoe gebruik je het als bedrijf en hoe bescherm jezelf als consument?
De functie van de Facebook Pixel
De Facebook-pixel is de code die je op jouw website plaatst. Het verzamelt gegevens waarmee je conversies van Facebook-advertenties kunt volgen, advertenties kunt optimaliseren, gerichte doelgroepen kunt samenstellen voor toekomstige advertenties en remarketing kunt gebruiken voor mensen die al een actie op jouw website hebben ondernomen.
Het werkt door het plaatsen en activeren van cookies om gebruikers te volgen tijdens hun interactie met jouw website en Facebook-advertenties.

Een aantal redenen waarom je de Facebook-pixel moet instellen
De Facebook-pixel biedt belangrijke informatie die je kunt gebruiken om betere Facebook-advertenties te maken en jouw advertenties beter in te richten. De pixel gegevens van Facebook helpen ervoor te zorgen dat jouw advertenties worden gezien door de mensen bij wie de kans het grootst is dat ze de door jou gewenste actie ondernemen. Hiermee kun je de conversieratio van jouw Facebook-advertenties verbeteren en een betere ROI behalen.
Zelfs als je nog geen Facebook-advertenties gebruikt, moet je de Facebook-pixel echt gaan installeren. Het begint meteen met het verzamelen van gegevens, zodat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen wanneer je klaar bent om uw eerste Facebook-advertentie te maken.
Hoe kun je de Facebook-pixel gebruiken? Hier zijn slechts een paar manieren waarop de pixel kan helpen bij het verbeteren van jouw Facebook-marketingresultaten.
1. Gebruik Facebook-conversietracking
Met de Facebook-pixel kun je zien hoe mensen omgaan met jouw website nadat ze jouw Facebook-advertentie hebben bekeken.
Je kunt zelfs klanten op hun apparaten volgen. Hiermee kun je zien of mensen jouw advertenties vaak op mobiele apparaten zien, maar overschakelen naar een desktop voordat ze iets kopen. Of misschien is het andersom. Deze informatie kan je helpen jouw advertentiestrategie te verfijnen en jouw ROI te verbeteren.
2. Gebruik Facebook-retargeting
Met pixelgegevens en dynamische advertenties van Facebook kun je gerichte advertenties laten zien aan mensen die jouw site al hebben bezocht. Je kunt ervoor kiezen om hier echt gedetailleerd in te worden. Je kunt mensen bijvoorbeeld een advertentie laten zien voor het exacte product dat ze in een winkelwagentje hebben achtergelaten of aan een verlanglijst op uw website hebben toegevoegd.
3. Creëer een soortgelijk publiek
Facebook kan zijn targeting gegevens gebruiken om u te helpen een soortgelijk publiek op te bouwen van mensen die dezelfde likes, interesses en demografische gegevens hebben als mensen die al interactie hebben met jouw website. Dit kan helpen om jouw potentiële klantenbestand uit te breiden.

4. Optimaliseer Facebook-advertenties voor conversies
Je kunt de tracking-pixel gegevens van Facebook gebruiken om jouw Facebook-advertenties te optimaliseren voor specifieke conversiegebeurtenissen op jouw website. Zonder pixel is de enige conversie waarvoor je kunt optimaliseren, het klikken op links. Met de pixel kun je optimaliseren voor conversies die beter aansluiten bij bedrijfsdoelen, zoals aankopen en aanmeldingen.
5. Optimaliseer Facebook-advertenties voor waarde
Aangezien Facebook gegevens verzamelt over wie er op jouw site koopt en hoeveel ze uitgeven, kan dit je helpen jouw advertentiedoelgroep te optimaliseren op basis van waarde. Dat betekent dat jouw advertenties automatisch worden weergegeven aan de mensen die het meest waarschijnlijk waardevolle aankopen zullen doen.
6. Krijg toegang tot meer Facebook-advertentietools en statistieken
Wil je campagnes voor webconversie, aangepaste doelgroepen van jouw website of dynamische advertenties gebruiken? Je kunt dit alleen doen als je de Facebook-pixel hebt geïnstalleerd. Je hebt de pixel ook nodig om statistieken bij te houden, zoals kosten per lead of kosten per conversie.

Hoe je de Facebook-pixel gebruikt
Je kunt de Facebook-pixel gebruiken om gegevens te verzamelen over twee verschillende soorten evenementen.
- Facebook heeft een set van 17 standaardgebeurtenissen vooraf gedefinieerd.
- Je kunt zelf aangepaste evenementen opzetten.
Een “evenement” is gewoon een specifieke actie die een bezoeker op jouw website onderneemt, zoals het doen van een aankoop.
Facebook pixel standaard evenementen
De 17 standaard Facebook-pixelgebeurtenissen waarvoor je eenvoudig de standaard Facebook-gebeurteniscode kunt kopiëren en plakken, zijn:
- Aankoop: iemand voltooit een aankoop op jouw website.
- Lead: iemand meldt zich aan voor een proefperiode of identificeert zichzelf op een andere manier als een lead op jouw site.
- Registratie voltooien: Iemand vult een registratieformulier op jouw site in, zoals een abonnementsformulier.
- Betalingsinformatie toevoegen: Iemand voert zijn betalingsinformatie in tijdens het aankoopproces op jouw website.
- Toevoegen aan winkelwagentje: Iemand voegt een product toe aan zijn winkelwagentje op jouw site.
- Toevoegen aan verlanglijst: Iemand voegt een product toe aan een verlanglijst op jouw site.
- Afrekenen starten: Iemand start het afrekenproces om iets van jouw site te kopen.
- Zoeken: iemand gebruikt de zoekfunctie om iets op jouw site te zoeken.
- Bekijk inhoud: iemand komt terecht op een specifieke pagina op jouw website.
- Contact: iemand neemt contact op met jouw bedrijf.
- Product aanpassen: Iemand selecteert een specifieke versie van het product, zoals het kiezen van een bepaalde kleur.
- Doneren: iemand doet een donatie aan jouw doel.
- Locatie zoeken: iemand zoekt naar de fysieke locatie van jouw bedrijf.
- Planning: iemand boekt een afspraak bij jouw bedrijf.
- Proefperiode starten: iemand meldt zich aan voor een gratis proefperiode van jouw product.
- Aanvraag indienen: iemand vraagt jouw product, service of programma aan, zoals een creditcard.
- Abonneren: iemand neemt een abonnement op een betaald product of betaalde service.
Je kunt ook meer details toevoegen aan standaardgebeurtenissen met behulp van extra stukjes code, parameters genaamd. Hiermee kun je de standaardgebeurtenissen aanpassen op basis van:
- Hoeveel een conversie event waard is
- Valuta
- Inhoudstype of ID
- Inhoud van de winkelwagen
Je kunt bijvoorbeeld pixeltracking van Facebook gebruiken om weergaven van een specifieke categorie op uw website vast te leggen, in plaats van alle weergaven bij te houden. Misschien wil je hondenbezitters scheiden van katteneigenaren op basis van de delen van uw website voor huisdierenbenodigdheden die ze hebben bekeken.
Aangepaste evenementen op Facebook-pixels
Je kunt aangepaste evenementen gebruiken in plaats van standaardevenementen of om meer details te verzamelen dan standaardevenementen op Facebook-pixels kunnen bieden.
Aangepaste evenementen gebruiken URL-regels op basis van specifieke URL’s of URL-trefwoorden.

Hoe je een Facebook-pixel maakt en deze aan jouw website toevoegt
Nu je weet wat je kunt volgen en waarom je dat zou willen doen, is het tijd om jouw pixel te maken en deze op jouw website aan het werk te zetten.
Stap 1: Creëer jouw pixel
Klik vanuit je Facebook Events Manager op de negen punten linksboven en kies Gebeurtenisbeheer.

Klik rechtsboven op de groene knop Maken

Geef jouw pixel een naam, voer de URL van jouw website in en klik op Doorgaan.

Houd er bij het kiezen van de pixelnaam rekening mee dat je met Events Manager slechts één pixel voor elk advertentieaccount krijgt. De naam moet jouw bedrijf vertegenwoordigen, in plaats van een specifieke campagne. Als je meer dan één pixel per advertentieaccount wilt gebruiken, kun je dit doen met Facebook Business Manager.
Stap 2: Voeg de pixelcode toe aan jouw website
Om de pixel aan het werk te zetten bij het verzamelen van informatie op jouw website, moet je nu wat code op jouw webpagina’s installeren. Er zijn een paar manieren om dit te doen, afhankelijk van het websiteplatform dat je gebruikt.

Als je een e-commerceplatform zoals Squarespace of een tagmanager zoals Google Tag Manager gebruikt, kun je jouw pixel installeren zonder jouw websitecode rechtstreeks te hoeven bewerken.
Als je samenwerkt met een ontwikkelaar of iemand anders die je kan helpen bij het bewerken van jouw websitecode, klik je op E-mailinstructies naar een ontwikkelaar om jouw ontwikkelaar alles te sturen wat hij nodig heeft om de pixel te installeren.
Als geen van de bovenstaande opties van toepassing is, moet je de pixelcode rechtstreeks in jouw webpagina’s invoegen. Dat is waar we je in deze sectie doorheen zullen leiden.

Kopieer en plak de pixelcode in de headercode van jouw website. Je moet het in elke afzonderlijke pagina plakken, of in jouw sjabloon als je er een gebruikt.
Kies of je automatische geavanceerde afstemming wilt gebruiken. Deze optie koppelt gehashte klantgegevens van jouw website aan Facebook-profielen. Hierdoor kun je conversies nauwkeuriger bijhouden en grotere aangepaste doelgroepen maken.

Controleer of je de code correct hebt geïnstalleerd door jouw website-URL in te voeren en op Website openen te klikken.
Zodra jouw Facebook-pixel de activiteit volgt, klik je op Doorgaan.

Stap 3: Volg de juiste evenementen voor jouw bedrijf
Gebeurtenis bijhouden bij laden van pagina: gebruik dit om acties bij te houden waarbij je naar een nieuwe pagina gaat, zoals een voltooide aankoop of een succesvolle aanmeldingspagina.
Gebeurtenis op inline actie volgen: gebruik dit om acties binnen een pagina bij te houden, zoals het klikken op een knop “toevoegen aan winkelwagen” die geen nieuwe pagina opent.
Je kunt ook parameters instellen voor sommige evenementen. Misschien wil je bijvoorbeeld specifiek aankopen bijhouden die hoger zijn dan een vastgestelde dollarwaarde.
Als je aangepaste Facebook-pixelgebeurtenissen wilt gebruiken, ga dan naar je Facebook Events Manager. Kies Aangepaste conversies in het menu linksboven. Klik vervolgens op Aangepaste conversie maken om jouw aangepaste conversiegebeurtenis te definiëren met behulp van URL-regels.

Stap 4: Bevestig dat jouw Facebook-pixel werkt
Je hebt jouw Facebook Pixel-installatie al getest door testverkeer te verzenden. Maar voordat je gaat vertrouwen op de gegevens van jouw Facebook-pixel, moet je bevestigen dat deze ook correct wordt bijgehouden.
Voeg de Facebook Pixel Helper-extensie toe aan jouw Google Chrome-browser. (Het is alleen beschikbaar voor Chrome, dus als je een andere browser gebruikt, moet je Chrome installeren om de Pixel Helper te gebruiken.)

Bezoek de pagina waar je de Facebook-pixel hebt geïnstalleerd. Als de extensie de pixel vindt, wordt het extensiepictogram blauw en geeft een pop-up aan hoeveel pixels het op de pagina vindt. De pop-up zal je ook vertellen of jouw pixel correct werkt. Als dit niet het geval is, wordt er foutinformatie weergegeven, zodat je correcties kunt aanbrengen.

Stap 5: voeg een pixelmelding toe aan jouw website
Om te voldoen aan de voorwaarden van Facebook (en in sommige gevallen de wet), moet je ervoor zorgen dat bezoekers van jouw website weten dat je hun gegevens verzamelt.
Dat betekent dat je duidelijk moet aangeven dat je de Facebook-pixel gebruikt en dat hun informatie kan worden verzameld via cookies of andere methoden. Je moet gebruikers ook laten weten hoe ze zich kunnen afmelden voor het verzamelen van hun gegevens.
Ga voor alle details naar de Facebook Business Tools-voorwaarden en scrol omlaag naar punt 3: Speciale bepalingen met betrekking tot het gebruik van Facebook-pixels en SDK’s. Of bekijk de cookie-toestemmingsgids van Facebook voor sites en apps.
Facebook Pixel-cookies
In oktober 2018 veranderde Facebook de manier waarop het cookies gebruikt om Facebook-pixeldata bij te houden. Adverteerders kunnen nu zowel first-party cookies als third-party cookies gebruiken. Tenzij je je wilt afmelden voor het gebruik van first-party cookies, hoef je vanwege deze wijziging niets te doen.
Wat betekent het? Door deze wijziging kunnen adverteerders in feite gegevens blijven volgen in Safari en Firefox. Beide browsers hebben limieten gesteld aan cookies van derden.
Waarom zou je je willen afmelden? Adverteerders op gebieden met uitgebreide privacywetgeving, zoals financiën en gezondheid, moeten zich mogelijk afmelden vanwege nalevingsredenen.
Facebook pixel voorbeelden
Enkele voorbeelden van onze resultaten…
Hieronder laten we je een aantal voorbeelden zien van het effect van Facebook & Instagram advertenties. Zoals je hieronder kunt zien spreken de resultaten voor zich!
Voorbeeld 1:
Bij onderstaand bedrijf hebben we de hoogste maandomzet ooit behaald sinds de start van het bedrijf.

Zie hieronder een van de resultaten: voor €8,73 heb je een nieuwe klant binnen die een behandeling van €39,95 afneemt.
En het mooiste van alles? Gemiddeld boeken 8 van de 10 klanten direct tijdens de afspraak een vervolgbehandeling.
Voor die €8,73 heb je dus een nieuwe klant binnen. Deze klant boekt meestal direct een vervolgafspraak en besteed vervolgens gemiddeld tussen de €100 en €500 per jaar aan behandelingen. Tel uit je winst.

Voorbeeld 2:
Voor deze klant realiseren we een contactaanvraag voor €23,38 (1 op de 4 aanvragen levert een nieuwe klant op). Het genereren van een nieuwe order kost gemiddeld dus €93,51. Dit lijkt veel, maar de gemiddelde orderwaarde ligt tussen de €1750 en €10.000 (!)

Voorbeeld 3:
Deze klant is genomineerd voor een Nationale Verkeersprijs en wilde haar bestaande leden graag oproepen om te stemmen. We hebben Facebook & Instagram advertenties laten zien aan hun huidige klantenbestand en alle websitebezoekers uit het verleden en met succes! Dankzij de campagne heeft deze klant genoeg stemmen ontvangen om 4 van de 5 genomineerden achter zich te laten en in de finale terecht te komen.

Op deze manier creëeren en optimaliseren we de advertenties, zodat deze het meeste resultaat genereren voor het laagst mogelijke bedrag.