Met deze zes Facebook-targetingtechnieken kun je advertentieconversies stimuleren en de kosten per conversie verlagen – de ultieme maatstaf voor de waarde van een advertentie.
Effectieve Facebook-targeting verhoogt de advertentieconversies en verlaagt de kosten per conversie – de ultieme maatstaf voor de waarde van een advertentie. Lees verder om de acht targeting technieken te leren die je nodig hebt om de prestaties van jouw Facebook-advertenties te verbeteren en het meeste uit jouw budget te halen.
1. Vind jouw unieke-inhoud.
Laten we beginnen met een tip over het targeten van jouw advertentie-inhoud, voordat we verder gaan met het targeten van het publiek.
Als je in content marketing werkt, heb je waarschijnlijk al gehoord over ‘unieke marketing’. Je hebt misschien al gehoord van de 80/20-regel, die zegt dat 20% van je inspanning 80% van je resultaten zal opleveren. Contentmarketeer Larry Kim stelt dat het voor content marketing meer een 98/2-regel is.
Slechts 2% van jouw inhoud zal goed presteren op zowel sociale- als in zoekmachine rankings, terwijl ook hoge conversieratio’s worden behaald. Hij stelt dat content marketing een volumegame is, en dat je gewoon heel veel “normale” -content moet maken (je kunt wel bedenken wat dat betekent) om bij de unieke te komen.
Dus wat is je unieke-inhoud? Het is die blogpost die absoluut ontploft op jouw sociale kanalen, naar de top van de Google-ranglijst klimt en een hoop verkeer naar jouw bestemmingspagina’s leidt. Je kunt niet voorspellen wat ‘de unieke zal worden’ op basis van factoren die traditioneel worden gebruikt om geweldige inhoud te definiëren (zoals goed schrijven, trefwoorden en leesbaarheid). In plaats daarvan moet je jouw analyses en prestaties op sociale media goed in de gaten houden.
Als je goed presterende inhoud opmerkt, gebruik deze dan opnieuw als jouw Facebook-advertentie. Maak er een infographic en een video van. Test deze inhoud in verschillende formaten voor jouw belangrijkste doelgroepen om het nog harder te laten werken. Het belangrijkste is dat je de rest van onze tips voor het targeten van Facebook-advertenties gebruikt om ervoor te zorgen dat je de inhoud van jouw unieke content afstemt op de doelgroep die er het meest waarschijnlijk mee bezig is.
2. Richt je op de volgers van jouw concurrenten met Audience Insights.
Facebook Audience Insights biedt een hoop waardevolle informatie die je kan helpen jouw Facebook-volgers te begrijpen. Je kunt de gegevens vervolgens gebruiken om te leren hoe je potentiële nieuwe volgers en klanten kunt targeten. Onze favoriete Audience Insights-strategie is om de informatie die deze biedt te gebruiken om te ontdekken met wie je concurreert op Facebook, en vervolgens de bestaande volgers van je concurrenten te targeten.
Hier is een korte instructie: Open jouw Audience Insights-dashboard en selecteer Iedereen op Facebook. Gebruik onder Doelgroep maken aan de linkerkant van de pagina de basis targeting opties zoals locatie, leeftijd, geslacht en interesses om een doelgroep op te bouwen die past bij jouw doelgroep persoonlijkheid. Klik op het tabblad Pagina-vind-ik-leuks om te zien met welke pagina’s jouw doelgroep al verbinding maakt. Kopieer en plak deze lijst in een spreadsheet of tekstbestand. Klik terug naar het tabblad Doelgroep maken en typ de naam van een van de Facebook-pagina’s van jouw concurrenten in het vak Interesses.

Niet alle concurrenten zullen als interesse naar voren komen, maar voor degenen die dat wel doen … Bekijk de demografische informatie aan de rechterkant van het scherm om te zien of je aanvullende doelgroep inzichten kunt krijgen waarmee je jouw advertenties nauwkeuriger kunt targeten.
Creëer een nieuw publiek op basis van deze nieuwe demografische inzichten en test het vervolgens met een van jouw bestaande doelgroepen. Of klik gewoon op Opslaan en je hebt een publiek op basis van de volgers van jouw concurrenten. Natuurlijk kan je deze doelgroep verder targeten om ervoor te zorgen dat je de beste oplossing krijgt voor jouw specifieke bedrijfs- en campagne doelen, maar dit is een geweldige manier om relevante mensen op Facebook te vinden.
3. Gebruik aangepaste doelgroepen voor remarketing.
Remarketing is een krachtige Facebook-targetingstrategie om in contact te komen met potentiële klanten die al interesse hebben getoond in jouw producten.
Met behulp van de targetingopties voor aangepaste doelgroepen van Facebook kun je ervoor kiezen om jouw advertenties weer te geven aan mensen die onlangs jouw website hebben bekeken, mensen die naar verkooppagina’s hebben gekeken of zelfs mensen die naar specifieke producten hebben gekeken.
Je kunt er ook voor kiezen om mensen uit te sluiten die onlangs een aankoop hebben gedaan, als je denkt dat ze waarschijnlijk niet snel weer zullen converteren. Voordat je Facebook Custom Audiences kunt gebruiken op basis van website bezoeken, moet je de Facebook Pixel installeren. Zodra dat is gebeurd, kun je als volgt jouw remarketing doelgroep maken.

Ga naar Audiences met jouw advertentiebeheer. Klik op Een aangepast publiek maken. Klik op Website verkeer. Kies je pixel. Stel jouw targeting regels in. Geef jouw doelgroep een naam en klik op Doelgroep maken.
4. Target mensen die vergelijkbaar zijn met bestaande klanten met Lookalike Audiences.
Met Facebook Look-a-like Audiences kunt je gerichte lijsten maken van potentiële klanten die kenmerken delen met mensen die al bij je kopen. Dus als de gegevens je vertellen dat jouw bestaande klanten waarschijnlijk moeders van midden 30 zijn die in Austin wonen, kunt je een waar voor jouw geld te krijgen doelgroep bereiken. Door je te richten op andere moeders van midden 30 die in Austin wonen.
En dat is een vrij breed voorbeeld. De tools van Facebook zijn eigenlijk veel geavanceerder in het matchen van hun doelgroep. Bovendien hoef je met Lookalike Audiences niet eens te weten welke gegevenspunten je probeert te matchen. Facebook zoekt dat voor je uit. We splitsen de details op in ons artikel over het gebruik van Facebook Lookalike Audiences, maar hier is een snelle how-to: Ga naar Doelgroepen in jouw Advertentiebeheer.

Klik op Een vergelijkbare doelgroep maken. Kies jouw bronpubliek. Dit is de groep bestaande klanten of fans waarvan je de kenmerken wilt matchen. Selecteer de regio’s die je wilt targeten. Selecteer de grootte van je publiek. Kleinere nummers komen beter overeen met de kenmerken van jouw bronpubliek. Klik op Doelgroep maken.

5. Wees uiterst nauwkeurig met gelaagde targeting (ook wel ‘Narrow Further’ genoemd).
Facebook biedt tal van targetingopties. Oppervlakkig gezien zijn de opties onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: demografie, interesses en gedrag. Maar binnen elk van deze categorieën worden de dingen behoorlijk gedetailleerd.
Onder demografie kunt je er bijvoorbeeld voor kiezen ouders te targeten. Vervolgens kunt je dat doel verder verfijnen om specifiek op ouders met peuters te richten. Ook onder demografie kunt je ervoor kiezen om te targeten op basis van de relatiestatus en de arbeidssector.
Bedenk je wat er gebeurt als je deze targeting lagen gaat combineren. Je kunt ervoor kiezen om je te richten op gescheiden ouders van peuters die in het management werken. En dat is alleen maar kijkend naar demografie.
Onder interesses kan je je richten op mensen die geïnteresseerd zijn in strandvakanties. Vervolgens kunt je onder gedrag specifiek richten op frequente internationale reizigers. Elke keer dat je een ander targeting niveau wilt toevoegen, moet je op Doelgroep verkleinen of Verdere verkleinen klikken.
Zie je waar dit heen gaat? Als je een luxe strand resort runt dat een kinderopvang programma en geen enkele toeslag biedt, kunt je een promotie maken die specifiek is gericht op alleenstaande ouders met banen op managementniveau die dol zijn op strandvakanties en vaak reizen. Als je producten of diensten op de markt brengt die verband houden met levensgebeurtenissen, zelfs tangentieel, kunt je richten op mensen die onlangs zijn verhuisd, een nieuwe baan zijn begonnen, verloofd zijn geraakt of getrouwd zijn.

Je kunt mensen targeten op hun verjaardag of in de aanloop naar hun jubileum. Je kunt zelfs mensen targeten wiens vrienden een aanstaande verjaardag hebben. Terwijl je jouw publiek opbouwt, zie je aan de rechterkant van de pagina hoe klein jouw publiek is geworden en wat jouw potentiële bereik is.
Als je te specifiek wordt, laat Facebook je dat weten. Deze strategie werkt het beste voor specifieke promoties die zijn ontworpen om een specifiek publiek te targeten, in plaats van advertenties om jouw bedrijf in het algemeen te promoten. Combineer deze precieze Facebook-advertentietargeting met een bestemmingspagina die rechtstreeks tot de exacte doelgroep spreekt voor de beste resultaten.
6. Probeer twee unieke doelgroepen samen te combineren.
Natuurlijk is niet elk product of elke promotie van nature geschikt voor het soort precieze Facebook-targeting dat in de bovenstaande tip is uitgelegd. Misschien weet je niet welke specifieke demografische categorieën of gedragscategorieën je met een specifieke advertentie wilt targeten. Je hebt alleen een breed begrip van een categorie die je wilt targeten. Dus, wat doe je als die doelgroep gewoon te groot is? Combineer het met een tweede publiek, ook al lijkt dat tweede publiek totaal niets met elkaar te maken.